Lidt om hudproblemer – om at undvære mælk i kosten

af Stinna

For omkring to uger skrev jeg inde på min instagram (min instagram story), hvorvidt nogle af jer havde erfaring med at undlade mælk i kosten, for at få en finere hud. Det var der en hel del der svarede på (tusind tak!) og også en del, der efterspurgte et lille indlæg om det.
Jeg har i dette indlæg forsøgt at skrive lidt om, hvad der er blevet et lille projekt for mig. Jeg ved godt at det ikke har så meget med mad at gøre – og så alligevel. Dette indlæg handler nemlig om, hvordan det man spiser (eller ikke spiser) kan påvirke huden. Jeg håber at I vil læse med. Jeg har været en del i tvivl om, hvorvidt jeg skulle dele dette indlæg her på bloggen. Men fordi I var flere der efterspurgte det, så vil jeg gerne forsøge med dette indlæg. Hvis det ikke lige er noget for jer, så hopper I naturligvis bare videre.

Det hele kom sig af, at jeg de sidste par år har døjet med min hud. Min hud har drillet virkelig meget i perioder, men der har aldrig været ét tidspunkt, hvor min hud ikke har haft urenheder eller været irriteret. Jeg har snakket med min læge om det, som ikke mente at det var decideret akne og ville derfor være ked af, at sætte mig på en skrap medicinsk kur. Jeg synes heller ikke selv det ligner almindelig akne, men ikke desto mindre, så har jeg urenheder. Det går mig SÅ meget på, især fordi jeg troede at jeg som 28-årig for længst var sluppet for at døje med min hud.

Efter at have ændret prævention for et års tid siden, er min hud dog blevet virkelig træls. Den slår ud omkring kæberne og på kinderne. Jeg ved godt at jeg ikke er den der er hårdest ramt, men til jer der selv lider af en problematisk hud, så ved I hvor meget det kan påvirke en. øv! Det er især lige for tiden, at min hud reagerer og er irriteret. Jeg har prøvet alle mulige cremer, men har endnu ikke fået noget der virkelig virker. Derfor begyndte jeg at tænke lidt over, om det mon kan være et eller andet jeg reagerer på, eller nærmere som min krop reagerer på.

Efter at have søgt på nettet, fandt jeg frem til, at flere forskellige kilder nævnte, at mælkeprodukter kan forværre hudproblemer. Især mælk, især en variant med lavt fedtindhold, skulle forværre huden. Tanken er, at det skulle lave noget rod med ens hormoner. Jeg vil gerne indrømme, at jeg ikke har læst alverdens artikler om det, men det førnævnte blogindlæg henviser til dette forskningsprojekt, som jeg dog endnu ikke har fået læst fuldt.

Men det korte af det lange er, at jeg har valgt at skære ned på mælkeprodukter i en periode – eller ikke bare skære ned, men jeg har valgt at droppe mælkeprodukter de næste par måneder. Jeg er nemlig virkelig spændt på, om det vil kunne gøre en forskel for min hud. Det vil mest være i min hverdag at jeg vil undvære mælkeprodukter, for jeg har valgt, at jeg ved særlige lejligheder godt må spise mælkeprodukter.

Faktisk har det indtil nu ikke været specielt svært. Det sværeste har været, at undvære mælk i min kaffe. Jeg elsker virkelig kaffe og jeg synes ikke, at en kop sort kaffe er specielt spændende. Efter at have afprøvet med både soyamælk, rismælk, mandelmælk og lignende, er jeg kommet frem til, at havremælk faktisk smager overraskende godt i kaffen. Det kan tilmed skummes, ihvertfald på min mælkeskummer.

Jeg er SÅ spændt på at se, om det har nogen effekt på min hud. Udover at have fokus på mælkeprodukter, så har jeg også fået kontakt med en hud-terapeut, som jeg har lavet et lille samarbejde med. Det glæder jeg mig også til at fortælle jer om.

Hvordan med jer, er der nogle af jer der har været ude i lignende projekt og hvordan var jeres resultater? Jeg har med vilje ikke indsat før-billeder her, da jeg endnu ikke ved om det har effekt. Men jeg har taget nogle, hvis nu jeg skulle opnå fine resultater.

Print Friendly, PDF & Email
21 Kommentarer

21 Kommentarer

Louise 11. oktober 2017 - 20:26

Dejligt indlæg! Har virkelig manglet et som dette, så TAK for det :-) Jeg døjer selv med urenheder og ved hvor meget det kan fylde i hverdagen, så jeg kan virkelig lægge genkende til det du skriver. Selv gik jeg over til soya-ris-og havremælk, og må sige at jeg blev positivt overrasket ret hurtigt over effekten! Jeg fik tydeligt pænere hud og kunne samtidig virkelig mærke forskel på min krop. Følte mig mindre oppustet og bare generelt mere tilpas i min krop. Jeg ved ikke og skal ikke kunne sige, om det er samme effekt på andre, men det virker hvert fald på mig! Ind imellem (ved familie sammenkomster osv.) drikker jeg almindelig mælk, hvis der ikke er andet, men i moderate mængder. Jeg er FAN af soya/ris/havremælk – håber det også hjælper på dig! :-)

P.s. Og tak for en skøn blog!

Reply
Stinna 15. oktober 2017 - 13:16

Tusind tak for din kommentar. Jeg var ret spændt på at udgive indlægget, for jeg vidste ikke helt, om nogen ville læse det.
Jeg synes faktisk allerede at jeg har effekt, men det kan også skyldes andre ting, fx cyklus. Jeg bliver dog ved :-)
Og tak for de søde ord. God dag!

Reply
Sine 11. oktober 2017 - 20:42

Jeg har bare et råd: Brug Danish Skincares hudpleje produkter! Jeg er på ingen måde betalt for at sige det her: Det er de bedste produkter jeg har prøvet og det har kureret mig for 12 års acne blandt andet på grund af præventionsskift, stress og øvrige hormonel instabilitet. Jeg har prøvet ALT andet! Kostomlægninger, dyre behandler, dyre produkter, billige produkter – det hele. Men først da jeg startede med at bruge Danish Skin Care er min hud blevet normaliseret, fin og glat. Det er en kæmpe befrielse, kan kun give mine varmeste anbefalinger!

Reply
Stinna 15. oktober 2017 - 13:16

Dem har jeg godt kigget på. Lige nu bruger jeg dog Pudderdåsernes T-zone peeling, som indeholder nogenlunde det samme? Jeg må prøve den du anbefaler, når min egen er tom :-)

Reply
Jannie 19. oktober 2017 - 16:47

Må jeg spørger om T-zone peeling har haft en effekt på dig :) ? Jeg købte den sidste fredag så har næsten brugt den i en uge nu, jeg er nemlig kommet til at døje med uren hud efter p-pille stop og har i en måned brugt produkter fra australian bodycare som ikke har hjulpet, jeg skulle måske have givet det længere tid, men det er bare så frustrerende at døje med bumser omkring munden og i panden når man aldrig har haft det før (Jeg er også 28:)) Så det er også helt sikker hormonelt betinget og nu giver jeg så den T-zone peeling en chance, krydser fingre.

Reply
Stinna 19. oktober 2017 - 20:01

Hej Janne :-)
Jeg synes faktisk den virker ganske fint! Jeg har brugt den én gang før, hvor den kunne holde det værste væk. Nu er jeg jo så igang med flere ting på én gang og det kan derfor være lidt svært at sige, hvad der virker bedst :-)

Giv endelig t-zone peeling en chance :-) Ved mig tager den dog ikke det hele lige nu og det er derfor, at jeg har givet mig i kast med dette projekt :-)

Reply
Diana 11. oktober 2017 - 20:53

Sådan en fin blog du har og virkelig gode opskrifter! :)
Jeg vil lige smide en kommentar til dit indlæg. Jeg har selv droppet mælk (så godt som, jeg spiser stadig ost i ny og næ) i år og drikker kun og bruger kun plantemælk og -yoghurt i maden. Det har hjulpet ret meget på min hud (og fordøjelse)! Men i perioder hvor jeg spiser meget sødt og ikke løber/motionerer så meget, slår min hud ud. Så for mig er det vist en kombination af mælkeprodukter, motion og sukker.
Jeg håber, at du finder noget, der kan hjælpe dig! :)

Reply
Stinna 15. oktober 2017 - 13:17

Tusind tak skal du have :-)
Ej hvor er det dejligt at høre, at du har haft effekt med det. Jeg vil også spise lidt ost engang imellem, fx når jeg er ude. Men herhjemme har jeg skåret meget ned. Tak for din kommentar :-)

Reply
Susanne/FruLarsen blog 12. oktober 2017 - 05:31

Super fint indlæg!
Vi er vidst mange med den lille udfordring.
Jeg droppede mælk for 1 år siden, og må sige at det har nogen effekt, men ikke fjernet det helt.
Jeg har derimod fundet ud af, at arbejde med mine hormoner i stedet. Har for højt østrogen og det bliver jo ikke bedre af mælk, som netop indeholder østrogen.
Startede med at holde øje med hvordan min cyklus er, også ift min akne. Helt sikkert hormonelt betinget.
Spændt på om mælk alene kan gøre det for dig. For mit kunne det ikke, så er via en hormonterapeut igang med at se yderligere på kosten, herunder få tilskud og kost som nedsætter østrogenerne.

Reply
Stinna 15. oktober 2017 - 13:18

Mange tak :-)
Jeg tror også at mit er hormonelt betinget. Jeg skal også igang med nogle kosttilskud fra en hudterapeut, jeg ved ikke hvad en hormonterapeut kan anbefale? :-)

Reply
Gitte 12. oktober 2017 - 12:04

Jeg droppede mælkeprodukter i 3 måneder, for mange år siden, netop pga. Uren hud og forstoppelse.
Og det hjalp på begge dele og har aldrig haft det bedre.
Efter de 3 måneder har jeg bragt det ind i min kost igen, men kun de fede produkter såsom smør, fed cremefraiche og fløde og langt fra hver dag.
Mælk drikker jeg aldrig og jeg drak ellers en 1/2 L dagligt, men jeg savner det ikke.
Bruger også havremælk i min kaffe og smoothies.
Pøj pøj med det og tak for en dejlig blog

Reply
Stinna 15. oktober 2017 - 13:19

Ej hvor er det dejligt at høre. Jeg håber at jeg har lignende effekt :-)

Reply
Mia 13. oktober 2017 - 19:52

Hej Stinna.
Jeg håber virkelig det går godt med dit “projekt”. Jeg har ikke samme problemer som dig, men har derimod lidt af atopisk dermatitis (astma/børne-eksem) hele mit liv. Og slået ud mange steder, bla i ansigtet. Meget pinligt for en teenager, der bare vil være en del af flokken og ikke stikke ud (jeg er heldigvis blevet meget klogere og fuld af selvtillid siden hen;-))
Anyway: folk med eksem skal ofte ligge øre til velmenene råd, og jeg har prøvet ALLE cremer i verden. Da jeg var gravid med min første søn gik min hud fuldstændig amok, og jeg kunne smøre mig og 10 min senere skællede jeg igen. Desperat smurte jeg mig til sidst med kokosolie fra køkkenskabet. Jeg har brugt det siden, og det er bare det helt rette for mig og en meget irriteret, rød og skællet hud.
Kh Mia

Reply
Stinna 15. oktober 2017 - 13:19

Mange tak skal du have :-) Kokosolie har jeg også prøvet med, men synes desværre ikke at det virker på min hud :-)

Reply
Laura 15. oktober 2017 - 19:01

Vil lige starte med at spørge hvilket præventionspræparat ud skiftede fra-til? Er selv optaget af at mindske hormonpåvirkningen. Jeg har droppet mælkeprodukter og mine urenheder omkring hagepartiet, som jeg altid har døjet med, blev mindre. Når jeg spiser større mængder igen, nogle dage i træk, kommer urenhederne ret hurtigt igen. For mig virker der til at være en sammenhæng.
Prøv at tjekke det her ud: demodex.co.uk. En overproduktion af hudmider er årsag til acne hos mange. Og miderne fodres netop af hormoner. I dk er vi langt bag efter, men i Kina har der været forsket i det i mange år.

Reply
Stinna 19. oktober 2017 - 19:57

Hej Laura :-)
Det med prævention er lidt for privat hertil.
Men jeg vil tjekke det ud du skriver. Har dog først lige tænkt at prøve af, hvordan mælken påvirker :-)

Reply
Jeppe Andreasen 16. oktober 2017 - 11:12

En kommentar til trådens indledningsvise omtale af fed mælk som uproblematisk. Det er rigtigt, ihvert fald angår vores renseorganers evne til at håndtere det.

Som meget ung mand fik jeg pludselig problemer med ackne, hovedpine, seneskedehindebetændelse og svamp. En homeopat fik løst gåden og kaldte det for uægte mælkeallergi. For meget homogeniseret letmælk. Alle problemer forsvandt efter en uge uden mælkeprodukter, og siden har jeg blot holdt mig til de fede af dem. Smør, fløde og uhomogeniseret sødmælk til the og kaffe.

Fordi det var en stor og god oplevelse dengang, fik jeg mange år senere lyst til at teste hvor uægte den allergi nu var, og om noget måske ville ændre sig hvis jeg skiftede alle mælkeprodukter ud med soja, mandel m.fl. Jeg gjorde det i et års tid og oplevede at den anderledes smag blev tilvænnet på kort tid. Holdbarheden var et plus – smagen ok – prisen et minus – men ingen tydelige forskelle i kroppen. Hverken på hud, vægt, søvn, energi eller koncentration.

Jeg ønsker at dele min oplevelse af, at mælk ikke bare er mælk – lissom mel ikke bare er mel. Som et modspil til den fælleskulturelle opfattelse af, at fede madvarer er farlige. Og måske får vi nogle gode opskrifter, med både dadler, nødder og fløde , ud af det :-)

Reply
Stinna 19. oktober 2017 - 19:58

Hej Jeppe :-)
Mange tak for din kommentar.
Spændende med mælk. Jeg har også hørt, at mælk er større synder end fx smør og fløde. Men spændende vinkel med homogeniseret mælk – det vil jeg lige se, om jeg kan læse lidt om.

og igen – tak :-)

Reply
Rikke Mortensen 17. oktober 2017 - 06:32

Hej Stinna.
Jeg har droppet alt mælk i omkring et år pga min fordøjelse, og min erfaring er, at hvis jeg tænker pyt ved en særlig lejlighed, så hænger det i systemet i op til 5 dage, så jeg tænker at hvis du vil se den fulde effekt skal du helt lade være. Det er rigtig svært når man skal spise ude – så blot et input.
Jeg vil så glæde mig til de mange opskrifter uden mælkeprodukter på din blog hvor jeg ofte henter inspiration

Reply
Stinna 19. oktober 2017 - 19:59

Hej Rikke :-)
Jeg tænker også, at det klart er bedst at stoppe helt. Jeg ved bare, at det ikke er realistisk for mig. Så jeg begrænser det mest muligt og ved så også, at mit resultatet selvfølgelig varierer derefter :-)

Og jeg håber du kan blive inspireret af mine opskrifter :-)

Reply
5 opskrifter på morgenmad uden mælkeprodukter - Stinna 24. januar 2018 - 09:26

[…] idet jeg stadig er ved at afprøve, hvilken betydning mælkeprodukter har på min hud (mere om det her). I den forbindelse er jeg blevet spurgt om det ikke er svært at lave mad uden mælkeprodukter og […]

Reply

Tilføj en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.