5 tips til en sundere januar (og start på året)

af Stinna

Så blev det igen hverdag herhjemme og det er tid til at komme tilbage til de gode vaner. Jeg er ikke fortaler for hurtige kure, men derimod sund og nærende mad, som jeg gerne vil starte op på igen her i januar.

Jeg har tidligere skrevet om dette og tillader mig at dele lidt tanker om det igen, da det er ved at være et par år siden sidst. Nogle af nedenstående punkter er derfor de samme som sidst.

Jeg er ikke fortaler for diverse hurtige slankekure, da jeg har erfaring med at det ikke holder i længden. Derimod er jeg fortaler for, at man i januar får skabt sig nogle gode sunde vaner, som man kan bruge resten af året. Jeg har ihvertfald lyst til lettere og sundere mad, nu hvor det nye år er startet.

For mig handler januar derfor ikke om, hvor mange kalorier en banan indeholder, eller hvor mange gange jeg skal løbe op ad trapperne, for at forbrænde en håndfuld mandler. Jeg vil istedet her i januar, forsøge at komme tilbage på det sunde spor og spise en masse sundt og lækkert mad.

Jeg vil derfor komme med et par tips til, hvordan du (nemt) kan spise sundere i januar. Hvis du har nogle andre idéer, så kom gerne med dem i kommentarfeltet. Faktisk handler det mest om, at være god til at planlægge sine måltider.

  • Hvis du er sulten om morgenen, så sørg for at spise en god morgenmad. Jeg spiser gerne en ret mættende morgenmad, hvor der gerne skal være noget fedt i. Fx er jeg ret vild med chiagrødsmoothies eller havregrød. Hvis du ikke har tid om morgenen, så er det genialt at lave overnight-oats og derved kunne spise din morgenmad på farten. Ellers er disse morgenmuffins geniale.
  • Hav mellemmåltider med på arbejde/studiet. Jeg har altid en pose gulerødder, mandler og lidt frugt med på studiet – og gerne en bøtte hummus.
  • Istedet for en rugbrødsmad, så prøv med en mættende salat til frokost. Jeg kommer altid bønner, nødder og kerner i min salat, så den mætter. Prøv også med quinoa, som er mere proteinrige end fx almindelige ris.
  • Hvis du har en god blender, så prøv at komme grøntsager i din smoothie. Jeg synes personligt det er bedst, hvis du kun erstatter 1/3 af frugten med grønt. Især frosne grøntsager er gode i smoothies, fx spinat, grønkål eller andet. Min bedste opskrift på en grøn smoothie får du her.
  • Hvis lækkersulten melder sig (og det gør den jo!), så prøv med sundere kager uden hvidt sukker. De sundere kager er ikke nogle man skal spise meget af og de skal ikke spises istedet for rigtig mad – for det er jo stadig kage. Men som en lille sød snack engang imellem kan de være gode. Prøv fx bloggens mest populære opskrift: Sund banankage uden mel og sukker.
  • Sørg for at få noget lækkert, mættende og fyldt med smag til aftensmad. Måske spinatvaflerne og edamamebønne-deller som på billedet? Lav gerne rigeligt, så der også er til madpakken dagen efter.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om I går på kur her i januar eller om i fortsætter om i plejer?

Print Friendly, PDF & Email
8 Kommentarer

8 Kommentarer

Kristina 2. januar 2018 - 18:15

Jeg går – undtagelsesvis – på ‘kur’ i januar! Normalt går jeg bare i ‘tilbage på sporet’ mode, men I år, venter Maldiverne D 6 februar. Og det er desværre ikke bare december der har sat sine spor i form af lidt ekstra kg, men et lidt hårdt efterår! Så en lidt strengere kost i januar, og så tilbage på sporet efter ferien :)

Reply
Stinna 5. januar 2018 - 16:47

Det sker der jo heller ikke noget ved, men alt med måde. Og dejligt med Maldiverne, gid det var mig :-)

Reply
alberte stengaard 2. januar 2018 - 18:20

fantastisk billede! du måtte fisme gerne komme på besøg :) må jeg spørge om dressingen på billedet? kan slet ikke finde den nogle steder :D go aften herfra

Reply
Stinna 5. januar 2018 - 16:47

Tusind tak skal du have. Åh kan simpelthen ikke huske det, tror det var noget skyr, krydderier og tomatpuré. Skal nok prøve at skrive den ned næste gang jeg laver den :-)

Reply
alberte stengaard 9. januar 2018 - 13:06

tak søde, nyd solen og god tirsdag

Reply
Anne-Mette 3. januar 2018 - 13:21

Nix, ordet slankekur eksisterer ikke i min verden! Og har ikke gjort det, siden jeg for 4-4,5 år siden ved hjælp af diætist, motion og kostomlægning tabte 32 kg. For mig drejer det sig om at hoppe på det sunde spor igen uden nogen form for dårlig samvittighed over decembers udskejelser. At holde vægten er fast arbejde og sådan er det bare. Ordet “at synde” blev ved samme lejlighed slettet fra min ordbog – jeg ville og vil ha’ lov til at nyde et stykke kage, en is eller hvad det nu er uden at begrebet synd skal blandes ind :-).

Reply
Stinna 5. januar 2018 - 16:46

Det lyder som jeg tænker herhjemme også :-) Det hele spises med god samvittighed.

Reply
Ærtesuppe med grøn karry og kokosmælk - Stinna 5. januar 2018 - 16:37

[…] Hvis du ikke har læst mit indlæg om 5 tips til en sundere januar, så er det lige her. […]

Reply

Tilføj en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.