Chiagrød med jordbær-chia marmelade

I dagene inden jeg tog på ferie, spiste jeg denne portion til morgenmad. Kombinationen af chiagrød og jordbærmarmelade smager så skønt og jeg endte faktisk med at spise det som dessert også. Chiagrød (eller chiaskyr) er ikke nyt her på bloggen, da jeg tidligere har delt opskrifter med jer. Men jordbærmarmeladen er ny, for normalt spiser jeg det med hindbærmarmelade – men varianten med jordbær smager så skønt, at jeg gerne vil dele opskriften med jer her.

Chiagrød er en af de nemmeste former for morgenmad jeg kan finde på. Om aftenen rører jeg blot chiafrø sammen med kokosmælk og sætter det i køleskab natten over. Om morgenen røres en lille portion op med neutral skyr og toppes med lige hvad man ønsker – fx jordbærmarmelade eller Hindbær-kompot til skyr.

★ CHIAGRØD MED JORDBÆRMARMELADE ★

Chiagrød efter denne opskrift. 

1 pose frosne jordbær (omkring 230 g)

1 dl vand

2-3 spsk. sødende (jeg brugte sukrin, men man kan sagtens bruge ahornsirup)

saft af 1/2 citron

1/2 tsk. vaniljepulver

2 spsk. chiafrø

Fremgangsmåde:

  1. Kog jordbær, vand, sødende, citron og vanille sammen.
  2. Når halvdelen af væsken er væk, tages gryden af varmen.
  3. Smag til, hvis du ønsker en sødere variant, så tilsæt nu lidt mere sødende.
  4. Lad det køle af.
  5. Når det er kølet af, tilsættes de 2 spsk. chiafrø og marmeladen røres godt rundt.
  6. Kommes på din yndlings yoghurt.
  7. Kom på glas og sæt på køl. I køleskabet suger chiafrøene den overskydende væske. Så tilsæt evt. mere væske, hvis det skal bruges på yoghurt.
  8. Opbevares på køl.

Print Friendly

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*